onsdag 7 november 2012

100 ex Zlatanboken i biblioteket!!!!

 100 ex. av Zlatanboken väntar på elever och personal på Torekällgymnasiet. Alla som vill läsa boken är välkomna till biblioteket för att låna boken. Tanken är att vi startar en virtuell bokcirkel via bloggen. Det kommer att bli COOL diskutera boken med varandra!!!!

Så fort Du börjar läsa boken skriv någon kommentar, vad tycker Du om vissa delar i boken, så startar vi en diskussion med varandra.

2012-11-14, arena i Solna, Zlatan gör 4 mål mot England
MAGI!

47 kommentarer:

  1. ENE 1 invigde läsprojektet igår den 12 november kl. 08:30.

    SvaraRadera
  2. Projektet fortsätter!

    Idag var Bygg 1 som lyssnade på projektpresentation.

    SvaraRadera
  3. Både VVS 1 och SMYRK 1 var också i biblioteket och blev introducerade om projektet förra veckan.

    Idag är ENE 1 i biblioteket och lyssnar på boken via iPad. Det är känns att vi är i gång.

    SvaraRadera
  4. Daniel (lärarkandidat)1:14 em, november 20, 2012

    Det här är en viktig bok. Zlatans berättelse börjar i Rosengård och slutar på San Siro och den ger en helt annan bild av hans liv och personlighet än vad som har kommit fram i media. Zlatan/Lagercrantz har med denna bok bidragit med en berättelse som kommer att läsas av många människor under de kommande åren, och som innehåller en mängd tankar och problem som ungdomar världen över idag upplever. Zlatan skriver om att inte bli accepterad, att inte bli behandlad med respekt och att inte passa in. Men även om ansvar och att hantera stress. Saker de flesta någon gång kommer att uppleva. Jag är glad att jag läste den här boken och den överträffade mina förväntningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Daniel, det var verkligen, komprimerad och bra recension av boken. Själv upplevde jag också att boken övertäffade mina förväntningar, och fick en hel ny bild om Zlatan, hans uppväxt från en pojke från Rosengård till en av världens bästa fotbollsspelare

      Radera
    2. Jag instämmer helt med Daniel och Zinadia, boken är riktigt bra, jag fastnade direkt och det höll i sig ända till slutet.

      Radera
  5. Zlatan boken fångade min uppärksamhet redan vid start. Det är en berättelse-rik bok med väldigt många händelser på följd. Tycker den är extra intressant eftersom den handlar om fotboll. Tycker zlatan har haft en svår uppväxt med sina föräldrar samt med sin halv syster som gick på droger.. Är dock på kapitel 3 men ser fram emot att läsa mera!

    // Pontus ENE2

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Jag var också fångad av boken redan från början och till slut. Läste i sträck, det händer inte ofta.

      Radera
  6. Jag blev glad och lättad när jag fick reda på att vi skulle läsa Jag är Zlatan Ibrahimovic och inte någon tråkig bok. I boken berättar Zlatan om sin uppväxt, sin familj och sin karriär. Hans familj var ganska så splittrad. Zlatan berättar även om de problem han hade under sin tid som barn och ungdom. Många känner nog igen sig i det han berättar och det skapar ett intresse hos läsaren. Boken är lätt att läsa och hänga med i.

    Jag beundrar både Zlatan och hans farsa som ger ett intryck av att vara envis och ha en stark personlighet just för att han bar en säng flera kilometer på ryggen och att han gör allt för sina barn. När jag läser det blir jag glad för jag tycker att en pappa ska vara precis som honom, envis och inte vika sig för någon. Man ska stå upp för sina barn och göra allt för dom oavsett vad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev också rörd när Zlatan berättade om relationer mellan honom och hans pappa, som verkligen kämpade för sina barn.

      Radera
    2. Peter Andersson4:08 em, mars 13, 2013

      Utifrån den uppväxt Zlatan haft med sin familj och problem som han upplevet från ex skolan och övrig omgivning, så tycker jag att Zlatan klarat av sitt privat och fotbollsliv på grymnt sätt.

      Radera
  7. Har läst ut denna underbara bok en gång. Fantasifull, verklighetsskildrande och så får man veta om Zlatan och hans bakgrund osv. Den handlar även om fotboll och det är positivt för mig som fotbollsälskare. Jag blir riktigt fångad av den , även rörd och jag hoppas den får en Del 2.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att zlatan boken var bra men det är mycket snack om hur han mår hela tiden och det sänker bokens betyg från mig. Men det är samtidigt roligt att få veta vad zlatan gått igenom även om jag inte är speciellt intresserad av fotboll. Boken är bättre i början då det inte handlar så mycket om fotboll. En del i boken som jag tycker är intressant är när zlatan säljs till Ajax då kostymnissarna har sina lurigheter som spelaren inte får veta (det är mycket som går bakom ryggen på spelaren när dom säljs) och man fattar zlatans situation. För det är inte lätt att förstå när dom höga hönsen gör sina affärer, man kan inte lita på någon. Men tillslut skaffar sig zlatan en agent som hjälper honom med de ekonomiska så det löser sig.

    SvaraRadera
  9. Det var en upplevelse att läsa Zlatans bok.
    Man fick veta mycket som man tidigare inte vetat om honom.
    Mycket om hans relation till sin far och hans första år i MFF.
    Man får en djupare inblick i Zlatans relation till sin far och att deras relation stärks med åren som Zlatan börjar spela fotboll på högre nivå.

    Jag tycker sammanfattningsvis att det är en bra bok för deom som är speciellt intresserade av Zlatan och vill veta mera ingående om hans uppväxt och hans senare framgångar som fotbollsproffs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken ger mycket bra bild om livet i stora städers förorter. Man inbillar sig att inte finns hungriga i Sverige, men tyvärr. Det som chockerade mig är bemötande som Zlatan fick i skolan av några lärare som hade svårt att acceptera honom som en livlig elev. I stället att försöka hjälpa honom de ville bli av med honom. Jag tycker att den boken borde vara en obligatorisk litteratur på högskolor för blivande lärare.

      Radera
  10. Det är en mycket bra bok some är väldigt lätt läst, den är specielt bra för man kommer fort in i den.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker den är väldigt intressant och man fastnar lätt i den, tack vare hans rosengårds attiyd och hans teknik med bollen.

    Jag kommer nog fortsätta läsa boken.

    SvaraRadera
  12. Jag har precis börjat med boken men redan har jag blivit fast för den. Zlatans liv är väldigt händelserik och intressant och just därför vill man bara läsa vidare.

    Just fotboll är jag också intresserad i och att få läsa en fotbollsstjärnas liv är väldigt spektakulärt.

    SvaraRadera
  13. Jag som inte läser böker alls och då menar jag aldrig tycker att den här boken är väldigt bra och jag fastnade för den direkt!
    Hur han berättar om sitt liv innan han blev känd och hur han var uppväxt i Malmö ( Rosengård )
    er framimot att läsa vidare!

    David Jernmo!

    SvaraRadera
  14. På baksidan av boken kan man se att Zlatan har en fisk tatuerad på ryggen. Är det en förstorad guldfisk eller vad? Forell? Karp?
    Kan denna märkning ha föregåtts av en händelse? Någon som kastat fisk på vår hjälte? Jag kan garantera att det inte är något att ta efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fisken är lite mysko. Mig liknar den mest en förstorad guldfisk! Det kan föreställa kvinnan som ha älskar?

      Radera
    2. Bra idé. En sjöjungfru kanske. Hans fru är ju en mycket vacker kvinna, fast inte precis någon jungfru.

      Radera
  15. I bildavdelningen finns ett foto av Zlatan utanför en gångtunnel. Ovanför ingången finns det en banderoll eller skylt med texten: ROSENGÅRD, "Man kan ta en kille från Rosengård, men man kan inte ta Rosengård från en kille".
    Citat Zlatan.
    Hur kan och hur ska man tolka detta citat och varför är det upphängt på allmän plats?

    SvaraRadera
  16. På de flesta bilderna ser Zlatan glad ut, utom på en bild där han ser dyster eller tveksam ut. Var finns han just då? Och vad kan det tillfälligt sämre humöret bero på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bildsida 28. Han ser mycket allvarlig eller betänksam ut.

      Radera
    2. Är det den bilden där han sitter på bänken i omklädningsrummet? Det kan man förstå, Zlatan på bänken, inte bra!

      Radera
  17. Mitt intryck på boken "Jag är Zlatan Ibrahimovic" är en rolig och spännande bok. Han berättar hur hans barndom var och hur tufft han levde med en ensammstående mamma som jobbade mycket för att få ekonomin att gå ihop. Zlatans pappa var alkholist men var alltid vid barnens sida. Zlatan fick lära sig att världen inte är så enkel som alla tror, men han älskade en sak, och det var fotboll.
    Tack vare fotbollen och den starka självförtroendet lyckades han. En rolig bok som man vill ha en fortsättning och en bok med budskap- var dig själv och våga drömma.

    Gabriel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den är väldigt intressant och man fastnar lätt . Boken ger mycket bra bild om livet i stora städers förorter och jag tycker om han för att han blev inte som hans pappa eller någon dåligt förebild och en grej man ska tänka på från en getto till en stor fotboll spelare så boken förtjänar att man ska slösa lite tid att läsa.

      Radera
  18. Tack Gabriell!

    Det var en mycket fin kommentar. Boken har verkligen ett starkt budskap!

    SvaraRadera
  19. Denna boken var väldigt bra och underhållande. känns som Zlatan verkigen berättar allt och inte undanhåller nått. jag hatar fotboll i vanliga fall, men efter att ha läst denna boken skulle jag vilja ha en film med alla de matcher han refererar till för att få se alla mål och få ett ansikte på namnen i boken.

    LUAY

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken handlar ju bara till en del om fotboll. Det är inte ens säkert att själva sporten är det viktigaste.

      Radera
    2. Nej, det stämmer, fotbollen är inte i fokus i denna boken, det är Zlatans liv helt enkelt. Men vissa matcher som han berättar om i boken, kommer jag ihåg och vill gärna se dem igen. Det känns att jag skulle förstå bättre vad som egentligen hände då.

      Radera
  20. Jag tycker att det är jätte intressant att läsa om Zlatan.
    För att man lär sig många saker av boken och nya saker i livet.
    Till exempel hade han frangång livet och hur han lyckats i sitt liv på ett bra sätt. Det som är bra att han har mycket självförtroende!
    Tatueringarna betyder det nånting viktigt för honom ?
    -Men jag tycker själv att det är grymt att han har skrivit sitt namn på triceps.

    Ameer

    SvaraRadera
  21. Det var en bra upplevelse att läsa "JAG ÄR ZLATAN" man får veta mycket om hans uppväxt och hans relation med hans pappa(hans pappa var alkholist) samt hans fotbolls karriär.
    Man får en djupare bild av honom. Det är en ganska spännande bok jag rekommenderar den till alla fotbollsälskare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vist man kan väl säga att futbollsälskare borde läsa den boken men ändå tycker att boken har ett annat budskap. Det handlar också om familjen, kärleken, uppväxt, drömmar...

      Radera
  22. Zlatan är en av mina största idoler :-). Alltså var det såklart kul att läsa boken. Jag kommer inte ihåg vad som står i boken, men när jag läste den tyckte jag att det var mycket en mycket spännande bok. En lite annan vinkel än vad media ger. Och en liten inblick i hur tokig Zlatan är. Läsvärd men den förändrar inte ditt liv.
    hardy

    SvaraRadera
  23. Jag tycker att zlatans boken var bra men det är mycket snack om hur han mår hela tiden och det sänker bokens betyg från mig. han berättar om sitt liv innan han blev känd och hur han var uppväxt i Malmö.
    Det är en mycket bra bok som är väldigt lätt läst.

    MILAD

    SvaraRadera
  24. bra bok om zlatan ganska lättläst och omtyckt av idrotare..

    SvaraRadera
  25. Började läsa boken med en spänd förväntan,läste halva boken sen tappade jag intresset,tyckte däremot att första halva av boken var intressant ,med hans uppväxt och fram till dom första proffskontrakten,samt den målmedvetenhet som jag upplever att han hade att bli något stort inom fotbollen,hans envishet samt att han gick mycket sin egen väg,som jag upplever det, för att bli bäst.

    SvaraRadera
  26. Det är nog lättare för oss som inte är eller blir idrottsproffs att identifiera oss med första delen av boken. En ganska typisk uppväxt i en förort. Tror jag i alla fall. Jag är uppväxt i förorter till Stockholm, men det är länge sedan. Livet och befolkningen har ändrats sedan 50-talet.

    SvaraRadera
  27. Första delen av boken är mer gripande och man har har svårt att tro att det hände i Sverige på 80-talet. Man lever i sin egen bubbla, tyvärr.
    Men andra delen var också intressant för mig och jag upplever att han kämpade ännu mer som proffs och stötte på större problem än som ung.

    SvaraRadera